Pexels

Jouw rechten bij vluchtvertraging!


Je hebt net je auto geparkeerd bij de luchthaven en loopt vol enthousiasme naar de vertrekhal. Daar aangekomen zie je ineens dat je vlucht is vertraagd. Of je hebt net een heerlijke vakantie gehad en op de luchthaven aangekomen, moet je nog een aantal uur wachten voordat je naar huis vliegt. In beide situaties daalt je vakantiestemming wel even.

Vertraging wordt eigenlijk door niemand als positief ervaren. Gelukkig zijn de rechten van Europese vliegtuigpassagiers vastgelegd in de EU Verordening 261/2004. Maar wanneer heb je precies recht op compensatie en hoe ontvang je het?

Wanneer heb je recht op compensatie?

Kom jij met meer dan drie uur vertraging aan op jouw bestemming? Dan heb je recht op compensatie voor het tijdsverlies. Dit betekent ook dat als je door een vertraging van je eerste vlucht de aansluiting mist, je ook recht hebt. Het is hierbij wel van belang dat je voor beide vluchten één ticketnummer hebt. Als dit niet het geval is, communiceren beide luchtvaartmaatschappijen niet met elkaar en zijn ze niet van de vertraging op de hoogte. Als je vertraging oploopt terug naar huis, is het van belang dat je vliegt vanuit een Europees land of met een Europese vliegtuigmaatschappij. Is dit niet de situatie, dan valt de vlucht niet onder de Verordening 261/2004.



Buitengewone omstandigheden


Vertragingen ontstaan niet altijd door het toedoen van de luchtvaartmaatschappij. Het komt regelmatig voor dat de luchtvaartmaatschappij geen invloed heeft op de opgelopen vertraging. Er wordt op dat moment gesproken van buitengewone omstandigheden. Je hebt als passagier dan géén recht op compensatie. Bij buitengewone omstandigheden kun je denken aan weersomstandigheden als sneeuw, mist, storm, aardbevingen of vulkaanuitbarstingen. Maar ook stakingen van personeel of luchtverkeersleiders en terrorisme vallen onder de uitzonderingen.

Hoeveel compensatie krijg je?


Op het moment dat jij recht hebt op financiële compensatie, wordt de hoogte van het geldbedrag bepaalt door de afstand van jouw vlucht. De compensatie wordt uitbetaald door de luchtvaartmaatschappij. Het kan zijn dat de luchtvaartmaatschappij je op de luchthaven vouchers aanbiedt als alternatief voor de wettelijke compensatie. Als je de vouchers aanneemt doe je afstand van je recht op compensatie. In vergelijking met een compensatie zijn vouchers vaak nadelig, omdat ze vaak beperkt houdbaar zijn en alleen inzetbaar zijn bij de betreffende vliegtuigmaatschappij.

Afstand van de vlucht Vertraging bij aankomst Compensatie
1500 km of minder Meer dan 3 uur € 250
Binnen EU bij meer dan 1500 km of bij andere vluchten tussen 1500 en 3500 km Meer dan 3 uur € 400
Meer dan 3500 km Tussen 3 en 4 uur € 300
Meer dan 3500 km Meer dan 4 uur € 600

Ontvang waar je recht op hebt


Er is niet één weg om te zorgen dat je compensatie krijgt voor de opgelopen vertraging. Je kunt bijvoorbeeld bij je rechtsbijstandverzekering terecht om te kijken of zij je kunnen helpen met het krijgen van de compensatie. Het is ook mogelijk om zelf een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Dit kan soms lastig en moeilijk proces zijn. Als je er zelf niet uitkomt, kun je altijd terecht bij EUclaim of de Inspectie Leefomgeving en Transport. Op de website van EUclaim kun je gratis advies opvragen om te kijken of jij recht hebt op compensatie. Op basis van ‘no cure, no pay’ kunnen zij al het werk voor je uit handen nemen en gaan ze zelfs voor je naar de rechter om te zorgen dat jij krijgt waar je recht op hebt!

Deel dit artikel: Twitter

Ook leuk om te lezen:

Laat een reactie achter

Heb jij wel eens vertraging gehad?

Help