Amanda Mills

Vliegfit

Laten we eerlijk zijn: een vliegreis is niet altijd de meest comfortabele manier van reizen. Zelfs bij een korte vlucht zit je al snel een uur stil op een stoel met beperkte beenruimte. Gelukkig kun je genoeg oefeningen doen om toch fris en fruitig het vliegtuig uit te stappen.

Voor vertrek

Voordat je op het vliegtuig stapt, is het handig om geen zware maaltijden te nuttigen. Eet wat lichtere kost om een vol en opgeblazen gevoel tijdens de vlucht te mijden. Probeer ook goed te drinken voor de vlucht, anders krijg je last van uitdroging. Als je een leeg flesje door de beveiliging meeneemt, kun je die daarna vullen.

Zorg dat je in alle rust aan boord stapt. Ga op tijd van huis en neem de tijd voor het parkeren, inchecken en alle andere zaken die je moet doen. Reserveer een parkeerplek om nog meer te ontzorgen! Maak verder nog een stevige wandeling door het vliegveld. Dit helpt je om te ontspannen en zorgt ervoor dat je bloed goed rondgepompt wordt - goed om trombose te voorkomen.

Tijdens de vlucht

Ook tijdens de vlucht is het belangrijk dat je blijft bewegen, licht eet en genoeg drinkt. Vermijd de alcoholische dranken en koffie en blijf water of sap drinken. Ontspan zoveel mogelijk met het aangeboden entertainment en een goed boek. Zo stap je fit het vliegtuig uit.

Ho wacht! Bewegen? In een krap vliegtuig?

Ja, dat hoor je goed! Ook in het vliegtuig kun je in beweging blijven, zelfs als je niet continu het gangpad op en neer loopt. Er zijn verschillende rek en strekoefeningen die je in je vliegtuigstoel kunt doen.

De ballerina

cc Parkos
Zet je voeten plat op de vloer en til je tenen zo hoog mogelijk op. Daarna til je de hielen omhoog. Houd ze beide 30 seconden vast.

Voetcirkels

cc Parkos

Houd je voeten omhoog en draai met de tenen rondjes, eerst naar links dan naar rechts. (15 seconden elke kant op)

De rug strekken

cc Parkos

Zet de voeten op de vloer en trek je buik een beetje in. Leun langzaam naar voren en pak je enkels vast. Houd deze pose 15 seconden vast, voordat je weer langzaam omhoog komt.

De schouder strekken

cc Parkos

Pak met je rechterhand je linker elleboog vast en trek je uitgestrekte linkerarm naar je rechterschouder. Houd dit 15 seconden vast en herhaal met je andere hand.

Kniebuigingen

cc Parkos

Houd je knie gebogen en til je been omhoog, terwijl je je dijspieren aanspant. Herhaal dit 10-15 keer voor beide benen.

De nekrol

cc Parkos

Leg je oor op je linkerschouder en rol langzaam naar voren en naar rechts. Houd je deze positie vijf seconden vast en rol weer naar links. Herhaal dit een paar keer.

Na de vlucht

Toegegeven, je zult misschien met een paar scheve ogen aangekeken worden, maar jij zult wel fit het vliegtuig uitstappen. Ook na de vlucht is het goed dat je rekt, strekt, eet en drinkt. Het kan even duren voordat je lokaal voedsel kunt krijgen, dus is een fruit- of graanreep goed om hiervoor mee te nemen. Haal ook het meeste uit je wandeling naar de bagageband. Loop, spring of hinkel, wat je maar wilt.

Deel dit artikel: Twitter

Ook leuk om te lezen:

Laat een reactie achter

Heeft u verder nog tips om fit te blijven in het vliegtuig? Laat het iedereen weten.

Help