Pixabay

Reisstress voorkomen

Een vakantie is iets waar je vaak lang naar uitkijkt. Hier wil je dan ook vanaf het begin tot het einde optimaal genieten. Helaas brengt de reis vaak spanning en stress met zich mee. Gelukkig kun je hier met een paar goede tips iets aan doen.

Uitgerust voor vertrek

cc Pexels

Vermoeid op vakantie gaan is geen goed idee. Als je moe bent, ben je minder alert en sneller gestrest. Zorg daarom voor een goede en lange nachtrust in de dagen voor je reis. Als je niet goed tegen weinig slaap kunt, is het misschien beter om overdag te reizen in plaats van ‘s nachts. Verder is het goed om je op de dag van vertrek zo weinig mogelijk in te spannen. Neem als het kan een paar dagen vrij voordat je vertrekt. De abrupte overgang van een druk dagelijks leven naar ontspanning is namelijk een van de belangrijkste oorzaken voor vakantiestress.

Een goede voorbereiding

cc Pexels

Het klinkt logisch, maar een goede voorbereiding is erg belangrijk. Neem genoeg tijd voor het inpakken van je koffer. Je kunt eventueel een lijstje maken met spullen die je mee moet nemen om er zeker van te zijn dat je niks vergeet. Ook is het erg belangrijk om de geldigheidsdata van de paspoorten te controleren. Moet je vliegtickets of reserveringsbevestigingen printen? Doe dat dan op tijd. Denk ook aan het reserveren van een parkeerplek en het plannen van de route naar het vliegveld om stress te voorkomen.

Geniet van je vakantie

cc Pexels

Het is verstandig om je vakantie van tevoren te bespreken met je reisgenoten. Als jullie verwachtingen veel van elkaar verschillen bestaat er namelijk de kans dat er spanningen of zelfs ruzies ontstaan. Probeer je ook niet teveel te laten beïnvloeden door tegenslagen. Geniet van de positieve dingen en sta open voor nieuwe ervaringen. Onthoud vooral dat je van je vakantie moet genieten. Laat het ideale vakantieplaatje los, niet alles hoeft perfect te zijn.

Zorg goed voor je lichaam

cc Pexels

Eenmaal aangekomen op je vakantiebestemming moeten je lichaam en hersenen zich aanpassen aan een nieuwe omgeving en een ander ritme. Hierdoor kun je eerst nog last hebben van stress. Geef je lichaam de tijd om hieraan te wennen maar blijf wel in beweging. Te weinig beweging kan namelijk leiden tot onvrede en stress. Na terugkomst moet je weer omschakelen naar het normale leven. Ook hiervoor heeft je lichaam tijd nodig. Het is dan fijn om nog een paar dagen vrij te hebben om bijvoorbeeld je spullen op te ruimen en je kleding te wassen. Zo kom jij na je vakantie weer ontspannen terug op je werk.

Deel dit artikel: Twitter

Ook leuk om te lezen:

Laat een reactie achter

Wat doe jij om reisstress te voorkomen?

Help