Lenny DiFranza

Zo kom je van je vliegangst af!

Één op de drie Nederlanders is bang om te vliegen. Vliegangst staat zelfs in de top drie van meest voorkomende angsten. Helaas is vliegangst voor velen een belemmering om meer van de wereld te zien: zonde! Maar hoe kom je ervan af? Met de hulp van vliegangstcoach Mike Hoffmeister geven we handige tips en bespreken we bruikbare theorieën.

Deel je angsten

Het is verstandig je angsten te delen met degene naast je in het vliegtuig. Door het er simpelweg over te hebben, kun je al geruster zijn. Daarnaast kun je vliegangst ook melden aan de stewardess. Zij zal rekening met je houden en je vragen beantwoorden. Soms kun je zelfs een kijkje nemen in de cockpit, als dat je geruststelt.

Wees goed ingelicht

Veel mensen met vliegangst worden bang wanneer ze niet weten wat er gaat gebeuren. Dit is begrijpelijk, maar onnodig. Mensen met vliegangst raken bijvoorbeeld vaak gestrest wanneer het vliegtuig turbulentie heeft. Maar wist je dat er nog NOOIT een vliegtuig is neergestort door turbulentie? En dat autorijden vele malen gevaarlijker is dan vliegen? Jezelf van informatie voorzien kan veel onnodige paniekreacties voorkomen.

Een ontspannen houding

Angst bepaalt in vele gevallen je lichaamshouding. Opgetrokken schouders, grote ogen en veel onrustige bewegingen zijn tekenen van angst. Toch kun je een ontspannen houding proberen te forceren. Yoga en meditatie zijn zeer goede methodes om je houding te ontspannen, maar ook ter plekke in het vliegtuig kun je iets aan je houding doen om geruster te worden:

  • Beweeg je schouderbladen naar achteren
  • Maak je gezichtsspieren los door te fronsen
  • Druk je tong tegen je gehemelte, houdt je kaken op elkaar en druk je lippen op elkaar
  • Sluit je ogen en let op de druk van je oogbollen
  • Let je hand op je buik, adem diep in. Houd dit even vast en adem weer uit

Vermijd koffie en alcohol

Als je geen cafeïne-addict bent, maar wel last van vliegangst hebt, kun je koffie beter mijden. Koffie roept angstaanvallen namelijk eerder op. Het zou je angstgevoel alleen maar kunnen versterken. Het is misschien geen verrassing, maar drink ook geen alcohol voor je vlucht. Je denkt misschien dat je er rustiger van wordt, maar niets is minder waar! Alcohol werkt angstemoties juist in de hand.

Vertrouwd en veilig

Angst wordt minder bij de gedachte aan zaken die vertrouwd en veilig voor je zijn. Denken aan vertrouwde zaken roept bij de meeste mensen een positief gevoel op. Een positief gevoel laat je ontspannen. Wat een positief gevoel brengt, is bij iedereen verschillend. Bij de één zal dit een foto zijn, de ander voelt zich prettig bij muziek. Denk hier eens over na.

NLP technieken

De ‘Sexy Stem’ Techniek

Heb je last van vliegangst? Waarschijnlijk roept vliegen negatieve gedachtes bij je op. “Straks gaat het portier van het vliegtuig dicht en dan kan ik er niet meer uit.” Of: “Als ik zometeen in de lucht ben stort het vliegtuig neer.” Deze nare gedachten spelen zich af in je hoofd. Het zijn stemmetjes in je hoofd die je in paniek laten raken. Bij de Sexy Stem Techniek hou je deze gedachten vast, maar je verandert je gevoel hierbij. Je herhaalt de zinnen, maar zet hierbij je meest zwoele, sexy stem op. Je kunt jezelf namelijk niet meer serieus nemen en daardoor zul je gaan merken dat je gaat ontspannen. Wanneer je ontspant, vloeien negatieve gedachten uit je hoofd. Denk er wel aan dat je de oefening uitvoert in je hoofd, anders krijg je ook rare gezichten.

De ‘Gevoel-Omdraai’ techniek

Angst is een emotie. Vliegangst kan voor heftige emoties zorgen. Ook bij de Gevoel-Omdraai techniek roep je deze emotie op. Je vraagt jezelf af waar in je lichaam het gevoel zit, welke beweging het gevoel maakt en welke kleur het gevoel volgens jou heeft. Je maakt bijvoorbeeld het gevoel rood, met golvende bewegingen in je buik. Nu draai je het gevoel om. Je stelt je gevoel nu niet rood voor, maar bijvoorbeeld oranje. Niet golvend, maar recht. Zet het nieuwe gevoel nu terug in je lichaam. Je zult merken dat je emoties minder heftig of zelfs neutraal worden.

Generaliseer niet!

cc Flikr

Vliegangst is een oprecht gevoel: mensen met vliegangst stellen zich niet aan! Wel wordt er bij vliegangst bepaalde zaken gegeneraliseerd. Vraag je eens af of je gedachten terecht zijn. Vaak is er sprake van generalisatie wanneer er in zinnen de woorden: nooit, niet, alles, iedereen of niemand etcetera voorkomen. “Vorige keer durfde ik niet meer te vliegen, ik zal nooit meer kunnen vliegen.” Vraag jezelf af: “nooit meer? Waarom nooit meer? Wat zou er gebeuren als je wel zou vliegen?” Vaak kom je erachter dat de gedachten in je hoofd ernstiger zijn dan de werkelijkheid.

Wat als…?

Iedereen beleeft vliegangst anders: de één ziet letterlijk beelden voor zich, de ander worstelt met nare gedachten in zijn hoofd. Weer iemand anders vindt het idee angstig om niet meer het vliegtuig uit te kunnen. Wanneer je claustrofobisch bent en angstig bent in kleine ruimtes, vindt je het waarschijnlijk geen prettig idee dat je het vliegtuig niet meer kunt verlaten. Heb je op zo’n moment vaak de gedachte “Ik kan er niet meer uit.” ? Stel jezelf dan de vraag waarom je eruit wilt. Wil je er überhaupt wel uit? Wat als je er nu uit kon, wat ga je dan doen? Vaak kom je er dan achter dat je eigenlijk helemaal niet uit het vliegtuig wilt.

NLP methodiek

Mike Hoffmeister helpt al jaren lang mensen geheel van hun vliegangst af. Hij zorgt ervoor dat je zonder angsten het vliegtuig in stapt. Hierbij maakt hij veel gebruik van de NLP methodiek. NLP staat voor Neuro-Linguïstisch Programmeren. Deze techniek gaat over menselijk gedrag en hoe waarnemingen veranderd kunnen worden. Onder deze methodiek vallen een aantal van de bovenstaande technieken. Meer weten over de coaching van Hoffmeister? Bezoek zijn website of bestel een gratis informatiegids.

Deel dit artikel: Twitter

Ook leuk om te lezen:

Laat een reactie achter

Wat doe jij om je vliegangst te verminderen?

Help