Pexels

Hoe verminder je een jetlag?

Op reis gaan naar de andere kant van de wereld is natuurlijk geweldig. Maar de jetlag die hierna soms komt absoluut niet. Samen met blogger Kelly van Goodfoodlove geven wij tips om een jetlag te verminderen of voorkomen.

Blogger Kelly is gek op eten en reizen. Ze was zelfs werkzaam als stewardess en heeft daarom een aantal leuke tips betreft reizen en jetlags. De volgende tips garanderen niet dat je geen jetlag krijgt, maar helpen wel om te zorgen dat de jetlag minder heftig is! Maar wat is nou een jetlag? Je lichaam is vaak gewend aan een bepaald slaappatroon. Als je tijdzones passeert, raakt je lichaam in de war. Er is een verstoring van het natuurlijke dag- en nachtritme. De jetlag is vaak het sterkst als je naar het oosten reist, wanneer je met de klok mee reist. Een jetlag uit zich veelal in hoofdpijn, moeheid, misselijkheid en uitdroging.

Vermijd stress

Als je voor vertrek al veel stress hebt, wordt de kans op een jetlag alleen maar groter. Zorg er dus voor dat je geen stress hebt vooraf en tijdens de reis maar geniet van het vooruitzicht naar je vakantiebestemming. Een goede voorbereiding is het halve werk. Bereid je reis goed voor, dat scheelt ook veel stress!

Hydrateer

Drink tijdens de vlucht veel, heel veel water. De lucht in de cabine is behoorlijk droog waardoor je sneller gedehydrateerd raakt. Plat water drinken zorgt ervoor dat je vochtgehalte op peil blijft, en dat scheelt een hoop hoofdpijn. Bubbelwater mag ook, maar in verband met de luchtdruk kan je buik daar minder goed op reageren.

Laat alcohol staan

Hoe lekker een wijntje bij het eten ook is: alcohol kan je het beste vermijden tijdens een lange vlucht. In de lucht smaakt alles een stuk flauwer (heeft weer te maken met de luchtdruk), dus sla de alcohol over en geniet van een goed glas wijn wanneer je weer op de grond bent. Dan smaakt het ook een stuk beter.

Eet niet te veel

Eet wat nodig is tijdens de vlucht, en liever niet teveel. Zoete dingen kan je beter laten staan, ook dit kan ervoor zorgen dat je hoofdpijn krijgt. Je kunt ervoor kiezen om bijvoorbeeld zelf dadelrepen te maken zodat je een lekkere en gezonde snack bij je hebt, voor wanneer je daar zin in hebt.

Beweeg

In het vliegtuig zelf kan je niet heel veel bewegen, maar voordat je het vliegtuig in stapt wel! Als je de avond voor je vertrek gaat sporten en rondjes loopt op het vliegveld, blijft je bloedcirculatie goed op gang en heb je minder kans op een jetlag. In het vliegtuig zelf kan je ook wat oefeningen doen met je armen zoals rekken en strekken of met je vingers knijpen. Als je aan het gangpad zit, kun je even regelmatig je benen strekken.

Powernap

Een lange vlucht door verschillende tijdzones kan je lichaam behoorlijk in de war brengen. Probeer tijdens de vlucht wat te rusten en als het lukt slaap te pakken. Hoe vermoeid je ook bent, op bestemming kan je het beste proberen direct in het ritme mee te gaan. Kom je bijvoorbeeld om 13 uur 's middags aan? Dan kan je best even een powernap doen (maximaal een uur! Het liefst 45 minuten. Slaap je langer dan kom je in een te diepe slaap en zal je alleen maar vermoeider wakker worden. 45 minuten slapen laadt je letterlijk even op). Ga daarna mee in het ritme van de dag en probeer te gaan slapen wanneer jij dat gewend bent 's avonds. Het kan lastig zijn de eerste dag door te komen, maar dit zal echt helpen bij het tegengaan van een heftige jetlag.

Deel dit artikel: Twitter

Ook leuk om te lezen:

Laat een reactie achter

Hoe verminder jij een jetlag? Laat het ons weten!

Help