Lawrence Lansing

5 meest uitzonderlijke vliegvelden

Eind oktober vorig jaar is er een einde gekomen aan een van de meest iconische landingen in de luchtvaart: de landing van een Boeing 747 van KLM op St. Maarten. Deze spectaculaire landing heeft mensen jarenlang weggeblazen, letterlijk. De landingsbaan van St. Maarten begint pal naast het strand, zodat de vliegtuigen slechts enkele meters boven de badgasten vliegen tijdens het landen. Ook de start van de vliegtuigen was een bijzondere ervaring: veel mensen hingen aan het hek pal achter de vertrekkende vliegtuigen.

Het bouwen van vliegvelden is al lastig genoeg in de meest ideale omstandigheden. Je moet niet alleen rekening houden met de ondergrond, maar ook met omwonenden, milieu- en geluidsnormen en de beschikbare ruimte. De luchthaven van Sao Paulo ligt bijvoorbeeld op een steenworpsafstand van het stadscentrum met al haar wolkenkrabbers. De volgende luchthavens hebben zo goed als het kan unieke obstakels omzeild.

Barra Airport en Copalis State Airport

cc Kevin Walsh

Hoewel de luchthaven van St. Maarten nog naast het strand ligt, deze twee vliegvelden gebruiken het strand als renbaan. Dit betekent ook dat tijdens vloed de renbaan onbruikbaar is en je moet oppassen dat je geparkeerde vliegtuig niet meegenomen wordt door de zee. Piloten die willen landen op het Amerikaanse Copalis, worden aangeraden eerst te kijken of er geen rotzooi op de landingsbaan ligt.

Barra Airport in Schotland is het enige commerciële strandvliegveld ter wereld met lijnvluchten en beschikt over een moderne controletoren. Per jaar landen en starten er duizend vliegtuigen vanaf dit strand.

Courchevel Altiport

cc Wikimedia

De volgende keer dat je op wintersport gaat, kun je gebruik maken van deze landingsbaan in de Franse Alpen. Dit vliegveldje hoort bij het ski resort Courchevel en wordt omgeven door de verschillende bergen. Om het nog moeilijker te maken zit er een heuvel midden in de renbaan. De kleine vliegtuigen landen heuvelopwaarts om af te remmen en vliegen de heuvel af om op te stijgen.

Svalbard Airport

cc Wikimedia

Dit vliegveld op het Noorse Spitsbergen is de meest noordelijk gelegen luchthaven in de wereld. Door deze noordelijke ligging is de grond jaarrond bevroren en de renbaan gebruikt deze permafrost als ondergrond. Dit betekent echter dat als het warmer wordt, deze ondergrond stevigheid verliest door dooi. Zij proberen dit op te vangen door de grond ijskoud te houden via isolatie, maar door klimaatverandering lijkt het erop dat men deze strijd uiteindelijk zal verliezen.

Gibraltar Airport

cc Goashape

Hoe loopt u van Spanje naar Groot Brittannië? Steek de grens over naar Gibraltar, een klein stukje Engeland in het zuidelijkste puntje van Spanje. Pas na de grens echter wel op: in plaats van een spoorwegovergang heb je hier een renbaanovergang. De renbaan van de luchthaven van Gibraltar kruist de hoofdweg naar het centrum toe. Op het kleine schiereiland was er simpelweg geen ruimte om de renbaan ergens anders neer te leggen. Je moet dus wel opletten voordat je onder de spoorbomen doorloopt.

Deel dit artikel: Twitter

Ook leuk om te lezen:

Laat een reactie achter

Weet u nog andere vreemde vliegvelden? Of heeft u andere vreemde zaken meegemaakt? Laat het ons weten.

Help